lördag 13 februari 2010

Sprint

Sprinten blev i mitt tycke den sämsta tävlingen i dehär mästerskapen. Segertiden blev tillslut lite under 13 minuter och banan innehöll 17 kontroller, så avstånden var i medeltal under minuten, dessutom var alla ungefär lika långa. Då i praktiken hela tävlingen avgjordes ute på en åker så var det bara att lyfta blicken för att se nästa kontroll. Dessutom var föret sådant att spåret blev glatt där det var åkt och bra mycket långsammare där det ingen åkt förr. Det betydde förstås att alla tog samma vägval hela tiden och att det i praktiken bara var att följa de andras spår.
Orienteringsfel gjorde jag inte och skidåkningen fungerade sådär. Långdistansen kändes nog ännu i kroppen, men större inverkan hade nog det att spåren var så glatta och ojämna att det var svårt att få in rytmen i åkningen. Tillslut blev jag 5., 10 sekunder efter segrande Edvard Hrennikov och 3 sekunder till medalj.
I morgon blir det stafett, Teemu startar Olli skidar andra och jag sista. Sedan var det ännu prisutdelning från lången, på bilden Edvard, jag och Teemu.

1 kommentar:

  1. Snofsigt med hatt!
    Stort grattis till EM-guldet! - och stafettbronset också. Strongt!

    SvaraRadera